Het kiezen van een brandblusser is niet het meest sexy onderwerp. We hebben ons er toch echt in verdiept.
Allereerst is het een beetje handig om te weten wat een brand is. Zonder echt scheikundige te zijn, het blijkt een razend snelle oxidatie van materialen te zijn. Wat is daar voor nodig? Al snel komt de branddriehoek om de hoek kijken. Natuurlijk brandbaar materiaal, zuurstof en warmte. Neem de lucifer, als je die aanstrijkt langs het strijkvlak van het doosje, ontstaat er een hoop warmte waardoor het zeer brandbare mengsel van de kop vlam vat. Hierna gaat ook het hout branden, het brandbare materiaal. Als er te veel wind bij de lucifer komt gaat deze uit, dit onttrekt te veel warmte. Hier blijf het echter niet bij, ook moet de mengverhouding goed zijn. Houd ik de lucifer boven de dieselolie dan krijg ik nog geen brand, de olie verdampt te weinig daardoor is er niet genoeg brandstof. Doe ik dit zelfde bij mijn benzinetank dan hoef ik gedurende lange tijd niet meer naar de kapper, er is voldoende brandstof, zuurstof en brandbaar materiaal. Daarnaast kennen we nog de katalysator, door een stof die niet deelneemt aan het proces blijft het proces in stand. In Wikipedia wordt het mooie voorbeeld genoemd van as op een suikerklontje.
De grap is nu dat als er aan 1 van deze elementen niet wordt voldaan of onvoldoende wordt voldaan dat er dan geen brand mogelijk is.
De op de markt zijnde brandblussers verstoren dus 1 of meer van deze factoren.
De meest populaire blusser is misschien wel de poederblusser. Een prima blusser alleen de gevolgschade is vaak groter dan brandschade. En dat is wat ik juist niet wil, de boot is het veilige huis, hoe meer er blijft functioneren hoe groter de kans dat je zonder hulp van buiten af toch weer een veilige haven kan bereiken.
Deze opmerking vraagt misschien wel om een toelichting. Want heb je brand aan boord wacht dan nooit met het vragen van hulp. Een brand kan heel snel uit de hand lopen en dan is alle hulp welkom. Zeker een schip dat je wil overnemen en veilig aan de kant wil brengen.
CO2 blussers vallen eigenlijk al direct buiten de boot door de beperkte hoeveelheid branden die ze kunnen blussen.
Wel een goede optie is de schuim blusser. Het enige wat ik er op tegen heb is dat deze in de winter kan bevriezen.
Daarom net wat dieper in de buidel getast en gegaan voor een vetblusser. Als polyester gaat branden dan smelt het en gaat het zich gedragen als een dikke vloeistof "vet". De vetblusser is eigenlijk een schuimblusser, alleen is er aan de vloeistof een middel toegevoegd dat er voor zorgt dat het op olie blijft drijven en tevens zorgt dit er voor dat het niet zo snel bevriest.
Daarom denk ik dat het voor mij de juiste blusser is. (https://www.brandblussershop.nl/product/mobiak-abf-vet-brandblusser-6-liter/ )
https://www.varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/brandveiligheid-aan-boord-preventie.pdf
Reactie plaatsen
Reacties