Voor wie, wat, waar.
In dit eerste blog wil ik graag heel grof de kaders uitzetten van wat er komt kijken bij het voorbereiden van een vaartocht. Daarnaast geef ik toch ook al tools die bij de voorbereiding kunnen helpen. In later blogs zal ik per onderdeel wat meer informatie trachten te geven.
Voor wie is dit Blog geschreven? Ik hoop voor iedereen, van heel ervaren watersporters wil ik graag kritiek horen zodat dit stukje beter wordt. Voor alle anderen, waar onder ik zelf, hoop ik dat dit een bijdrage kan leveren aan het begrip “pleziervaart” en dat het varen ook echt een plezier blijft.
Een oud spelletje, “ik ga op reis en neem mee”. Bij iedere vaartocht zal een schipper zich dat ook afvragen. Elke vaartocht is een kluwen aan factoren die wel of niet beheersbaar zijn. Bijvoorbeeld het weer, de schipper kan dat zelf niet veranderen. Wel kan de schipper zijn tocht zo uitstippelen dat er optimaal wordt geprofiteerd of juist minimaal wordt geleden onder de gegeven omstandigheden. In het slechtste geval kan de schipper besluiten om boeken uit te delen en binnen te blijven. Hoe meer ervaren de schipper en de bemanning is hoe makkelijker en sneller dit proces zal verlopen. Een valkuil is dat hierbij slijtage optreedt in de voorbereiding. Ik denk dat iedere watersporter dat wel kent, net te lang doorgevaren met een versleten schoot, te lang wachten met het vervangen van kaarten en boeken. Tijdens het uitvaren naar de weersvoorspelling luisteren. Heel vaak zal een te drukke agenda en daardoor een te laat vertrek van huis of werk hier debet aan zijn. Gelukkig lopen deze kleine en grote tekortkoming meestal goed af en is er daarna weer waardevolle ervaring opgedaan.
Basis van de tochtplanning
Gegevens schip:
Diepgang, hoe diep steekt mijn schip m.a.w. waar kan het schip nog varen.
Doorvaarthoogte, onder welke brug kan het schip nog door. Heb ik een strijkbare mast, hoogte met en zonder gestreken mast.
Wat is de maximale en kruissnelheid van het schip. Dit wil ik weten in verband met het bepalen van de reistijd het berekenen van de verwachte tijd van aankomst “ETA”. Maar ook kan ik met dit schip gegeven stroomsnelheid een rivier nog veilig opkomen. Is het handig om een getijde stop in te lassen.
Wat is de “zeewaardigheid van het schip”. Bijvoorbeeld de CE A, B of C norm. Veel vooral oudere schepen zullen dit niet hebben, dan is het maken van een goede afweging de verantwoordelijkheid van de schipper. Denk hierbij aan rompvorm, stabiliteit, constructie, maar ook staat van onderhoud etc. Vergeet zeker niet het maken van een proefvaart om het schip beter te leren kennen.
N.B. Zeewaardigheid is een betrekkelijk begrip dat niet alleen geldt voor de zee en de grote meren. Ook op de grote rivieren en grotere vaarwegen kan de beroepsvaart voor golfslag zorgen die behoorlijk onaangenaam kan zijn.
Uitrusting schip
Navigatiemiddelen kaarten en boekwerken, kompas, marifoon, GPS AIS kaartplotter, radar etc.
Ankeren en afmeren
Scheepstechniek
Tuigage en zeil
Stroom aan boord
Motoren en hulpmotoren
Veiligheidsmiddelen
Wat is de kennis, kunde en conditie van de schipper en zijn bemanning.
Handig op het Internet de Telefoon en Boekwinkel
Gegevens bruggen en sluizen in Nederland Met deze PDF kan er bepaald worden of en wanneer een brug of sluis wordt bediend.
https:// www.vaarweginformatie.nl
Direct naar PDF
Een voorbeeld:
Haven van Waalwijk (150h)
Waalwijk, brug over buitenhoofd (0.5) Stremming bij waterstand (Bergsche Maas) boven NAP+2,05m.
marifoonkanaal: [onbekend] 01 januari t/m 31 december
telefoonnummer: 0416-332479 Extra schuttingen aanvragen voor 18.00 uur op tel. 0416-332479.
ma t/m vr 06:00-19:00
ma t/m vr 19:00-21:00
za 07:00-09:00
za 09:00-11:00
za 12:00-17:00
zo/fstd Geen bediening
sluis Waalwijk (0.6) Stremming bij waterstand (Bergsche Maas) boven NAP+2,05m.
marifoonkanaal: [onbekend] 01 januari t/m 31 december
telefoonnummer: 0416-332479 Extra schuttingen aanvragen voor 18.00 uur op tel. 0416-332479.
ma t/m vr 06:00-19:00
ma t/m vr 19:00-21:00
za 07:00-09:00
za 09:00-11:00
za 12:00-17:00
zo/fstd Geen bediening
https://waterkaart.net/gids/brug-en-sluistijden.php
Handig om te weten of er geen stremmingen zijn:
https://www.vaarweginformatie.nl/frp/main/#/home
Voor nog veel meer handige data Zoals waterhoogte, stroomsnelheid, getij, en nog heel veel meer ga naar
Https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterdata-en-waterberichtgeving/waterdata
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterhoogte/
Voor gegevens over het weer gaan we naar
https://www.knmi.nl/nederland-nu/maritiem/scheepsweerbericht
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weerkaarten
https://www.knmi.nl/nederland-nu/maritiem/marifoon
Varen doe je samen een website met veel nuttige informatie
Handige app.:
KNRM nood en acute hulpvragen op het water.
Vaarkaart Nederland
Kaarten en boekwerken
ANWB Almanak deel 1 Verplichte informatie over regelementen marifoonverkeer etc. (Vervangen gaat twee jaar mee)
ANWB Almanak deel 2 Gegevens over bruggen sluizen havens (is iets minder belangrijk ivm internet) (vervangen jaarlijks)
Reeds, voor tochten over zee. Alles wat je wil of moet weten havens getijden stromingen en nog heel veel meer. (vervangen jaarlijks)
Actuele vaar en zeekaarten
Eventuele benodigde papieren
Bewijs van vaarbevoegdheid b.v. Vaarbewijs 1 en of 2 Bedieningscertificaten VHF en of overige communicatiemiddelen en of radar
BTW verklaring ICP of meetbrief
Reactie plaatsen
Reacties